Hållbar och hälsosam arbetsmiljö
Dagens inlägg är om en rapport som Arbetsmiljöverket och Myndigheten för arbetsmiljökunskap nu lagt fram efter sitt regeringsuppdrag "Friskfaktorer på organisatorisk nivå som kan mätas och följas över tid". Uppdraget är en del av regeringens arbetsmiljöstrategi och rapporten togs även fram i samverkan med Försäkringskassan och Folkhälsomyndigheten.
Men nu till det roliga.
Vad är friskfaktorer? Jo det är förhållanden som påverkar arbetsmiljön på så sätt att de främjar hälsa och bidrar till att arbetstagare bibehåller sin hälsa och kan arbeta och uppfylla sina och arbetets mål över tid. Helt enkelt ska din arbetsgivare se till att du inte blir sjuk pga ditt jobb.
Så vad kom rapporten fram till krävs för att ditt arbeta ska kunna ha goda friskfaktorer? Jo sammanställningen resulterade i 5 st teman. Det krävs goda förutsättningar för:
- ledarskap,
- utvecklingsmöjligheter och lärande,
- delaktighet och kommunikation,
- arbete med mål och värdegrund,
- strategiskt arbetsmiljöarbete samt arbete med hälsoläge och sjukfrånvaro.
Så vad innebär detta för dig som arbetsterapeut?
Jo, du har rätt till att inte bli sjuk på ditt arbete. Så om din arbetsplats inte har förutsättningar för att främja din hälsa så kan du ge rapporten till din chef för att sprida ur en kan arbeta för en förbättring. Eller varför inte diskutera den med dina kollegor och tillsammans lyfta fram behovet av en bättre arbetsmiljö.
Om du själv är chef så har du här en ypperlig rapport att fundera vidare kring hur dina medarbetare ska hålla sig friska och hur du kan bidra till en hälsosam arbetsmiljö.
Rapporten är fri att ta del av och finns på Arbetsmiljöverkets hemsida.
Regeringens uppdrag i sin helhet hittar du här
Ha en fortsatt bra dag!