Kognitivt undvikande och repetitivt negativt tänkande

26.03.2021

Här kommer ett tips på en avhandling som har tittat på stressrelaterad ohälsa bland ungdomar och vilken roll kognitivt undvikande och repetitivt tänkande (RNT) spelar för roll i utvecklingen av stressrelaterad ohälsa. Detta för att vi ska kunna skapa effektiva förebyggande insatser till denna typ av ohälsa.

För att kunna skapa dessa insatser behövs en förståelse kring varför vissa ungdomar, särskilt unga tjejer, utvecklar en stressrelaterad ohälsa och andra inte.
Ett av de vanliga symtomen för stress och stressrelaterad ohälsa är ångest som ökar i samband med att olika stressorer blir allt fler i ungdomen. En vill passa in bland sina jämnåriga, en bråkar med sina föräldrar och kraven ökar i skolan för att ge några exempel.

Avhandlingen bygger på författarens longitudinella enkätstudier där svenska elever i högstadiet samt gymnasiet fick svara på årliga återkommande enkäter.

Malin Annikos avhandling
Malin Annikos avhandling

Fynden i dessa enkäter var att stressorer som gick att relatera till krav i skolan var den vanligaste källan till stress. Denna typ av stress hade dock inte en stark koppling till psykisk ohälsa över tid. Istället var det sociala stressorer i form av kontakter med andra i skolan, hemmet eller fritiden som var en indikator för en ökning av psykisk ohälsa. Ungdomar som upplevde en fler sociala stressorer ökade sin användning av kognitivt undvikande och RNT allt eftersom dom blev äldre.

Studien menar därför att för att förebygga psykisk ohälsa bland ungdomar kan det därför vara bra att identifiera kognitivt undvikande och RNT för att sätta in förebyggande insatser för att minska ångest och depression.

Avhandlingen i sin helhet kan du läsa gratis och kommer åt den via denna länk

Ha en fortsatt bra vecka!

#arbetsterapi #arbetsterapeut #arbetsterapisverige #rehabilitering #occupationaltherapy #occupationaltherapist #stress #stressrelateradohälsa #ohälsa #ungdomar #ångest #depression #stressorer #prevention #förebyggandeinsatser